CV Ventura Héliane

Publié le 2 janvier 2017 Mis à jour le 2 janvier 2017

Monographies

H. Ventura. Alice Munro Dance of the Happy Shades. Paris : Editions Atlande, 2015. 186 pages.

H. Ventura. Margaret Atwood The Handmaid’s Tale. Paris : Editions Messène, 1998. 122 pages.

          


Direction d'ouvrages

F. Besson, C. Omhovère, H. Ventura. The Memory of Nature in Aboriginal, Canadian and American Contexts. Newcastle upon Tyne : Cambridge Scholars Publishing, 2013. 369 pages.

H. Ventura. The Transatlantic Short Story, Journal of the Short Story in English 61 (Autumn 2013), 171 pages.

H. Ventura, The Short Stories of Alice Munro, Journal of the Short Story in English 55 (Autumn 2010), 217 pages.

Héliane Daziron-Ventura et Marta Dvorak, Resurgence in Jane Urquhart’s Œuvre, Bruxelles : PIE  Peter Lang, 2010, 228 pages.

Héliane Ventura, Didier Lassalle, Karin Fischer, Hybridation, Multiculturalisme, Post-colonialisme, Orléans : Presses de l’Université d’Orléans, 2009, 337 pages.

Héliane Ventura et Philippe Mottet, Pratiques de la transgression dans la littérature et les arts visuels, Québec : Presses de L’instant même, 2009, 223 pages.

Textes réunis par H. Ventura, Introduction par H. Ventura, Into the Looking-Glass Labyrinth : Myths and Mystery in Canadian Literature, Open Letter, Thirteenth Series, Number 2 (Spring 2007),  203 pages.

Textes réunis par Héliane Ventura et Mary Condé, Introduction par H. Ventura,  Alice Munro Writing Secrets, Open Letter, Ninth Series, Number 11-12 (Fall-Winter 2003-2004), 272 pages.

Textes réunis par Christian Civardi, Héliane Ventura et Ciaran Ross, Introduction par Christian.Civardi, L’invention de la tradition : l’expérience de la périphérie Canada Ecosse Irlande Galles, RANAM, XXX (1997),  245 pages.

Textes réunis par Frank Davey et Héliane Ventura, Introduction par F. Davey, Kroetsch at Nierderbronn , Open Letter, Ninth Series, Numbers 5-6 (Spring-Summer 1996),  255 pages.

Jean-Michel Lacroix, Simone Vauthier, Héliane Ventura, (dirs.)  Introduction par Jean-Michel Lacroix, Image et Récit Littérature(s) et Arts Visuels du Canada, Paris: Presses Universitaires de la Sorbonne, 1993, 354 pages.

          


Responsable de publications: Revues

La guerre de 14 re-présentée : l’art comme réponse à la guerre, Caliban 53 (2015), 213 pages.

Encountering Jane Urquhart, Sources 19 (printemps 2006), 19 pages.

Representations of War: Frank Davey’s Back to the War, Sources 17 (automne 2004), 20 pages.

Angles of Vision on Canadian Poetry, Sources 9 (automne 2000), 35 pages.

Encountering A.S.Byatt, Sources 7 (automne 1999), 37 pages.

Transatlantic Dialogue, University of Manitoba/University of Strasbourg II, volume 2 (mai 1994), 40 pages.

Transatlantic Dialogue, University of Manitoba/University of Strasbourg II, volume 1 (mai 1993), 40 pages.

Mélanges en l'honneur de Simone Vauthier, RANAM, XXIV (1991), 177 pages.

Chapitres dans des ouvrages collectifs

« The Female Bard : Retrieving Greek Myths, Celtic Ballads, Norse Sagas and Popular Songs ». The Cambridge Companion to Alice Munro. Ed. David Staines. Cambridge: Cambridge University Press, 2016, 154-177.

         

« The Question of Sources: Teaching Texts versus Hypotexts », Alice Munro : Issues in Literature and Culture. Ed.  M. Buchholtz. Springer International Switzerland, 2016, 117-124.

« The Strumpet of Jubilee Tragi-comedy, Burlesque and Charivari in « Postcard », With a Roar from Underground : Alice Munro’s Dance of the Happy Shades. Dirs Corinne Bigot et Catherine Lanone. Nanterre : Presses Universitaires de Paris Ouest, 2015, 35-44.

« From Accident to Murder : The Ethics of Responsibility in Alice Munro’s ' « The Time of Death » and « Child’s Play.» The Inside of a Shell Alice Munro’s Dance of the Happy Shades. Ed. Vanessa Guignery.  Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2015, 156-168.

« The Nature of Aboriginal Narration : Introduction. » The Memory of Nature in Aboriginal, Canadian and American Contexts. Eds F. Besson, C. Omhovère, H. Ventura. Newcastle upon Tyne : Cambridge Scholars Publishing, 2013, 140-147.

« The Poetics of the Kiss and the Forms of Violence in Tomson Highway’s Kiss of the Fur Queen. », The Memory of Nature in Aboriginal, Canadian and American Contexts. Eds F. Besson, C. Omhovère, H. Ventura. Newcastle upon Tyne : Cambridge Scholars Publishing, 2013, 162-177. 

« Memory and Revenge : the Rational Animal in ‘A Red Girl’s Reasoning’ by Pauline Johnson », The Memory of Nature in Aboriginal, Canadian and American Contexts. Eds F. Besson, C. Omhovère, H. Ventura. Newcastle upon Tyne : Cambridge Scholars Publishing, 2013, 192-202.

« La persistance de l’épopée dans le contexte postcolonial : Alice Munro et James Hogg », Continuité, classicisme, conservatisme dans les littératures postcoloniales, sous la direction de Cécile Girardin et Philip Whyte, Presses Universitaires de Rennes, 2013, 81-90. 

« Ecriture, fantasme et anamorphose linguistique: Le côté de chez Swann et de le côté de Guermantes au pays des Hurons », Autour du Tiers Pictural ‘Thanks to Liliane Louvel.’ Dirs  Michel Briand et Anne Cécile Guilbard,  La Licorne 108. Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2013, 105-114.

« Unadulterated Violence: the Hermeneutics of Hybridity in Native and Non-Native Literatures », Hybridity, Forms and Figures in Literature and the Visual Arts. Dirs Vanessa Guignery, Catherine Pesso-Miquel and François Specq. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2011, 158-167.

« Écrire le cri : résurgences figurales dans ‘Italian Postcards’ de J. Urquhart », Resurgence in Jane Urquhart’s Œuvre. Eds, H. Daziron-Ventura et M. Dvorak. Bruxelles : PIE Peter Lang, 2010, 77-88. 

« The Vernacular Moment : An Interview with William Garrett-Petts and Donald Lawrence», Pratiques de la transgression dans la littérature et les arts visuels. Dirs Héliane Ventura et Philippe Mottet. Québec : Presses de l’instant même, 2009, 203-213.

« Les derniers des subalternes : ‘Dogs in Winter’ d’Eden Robinson », Hybridation, multi-culturalisme, postcolonialisme. Dirs H. Ventura, D. Lassalle, K. Fisher. Orléans : PUO, 2009, 65-72.

« Metaleptic Reframing: P.K. Page’s ‘Unless the Eye Catch Fire’ and its Filmic Adaptation by Anna Tchernakova »,  Pratiques de la transgression dans la littérature et les arts visuels. Dirs Héliane Ventura et Philippe Mottet. Québec : Presses de l’instant même, 2009, 93-102.

« Le Pont : Creusement de l’écart ou rassemblement de l’être ? Deux mises en perspectives d’Alice Munro et d’Elizabeth Spencer »,  Stratégies du mouvement et du franchissement La rue et le pont au Canada, Marie-Lyne Piccione et Bernadette Rigal-Cellard, Dirs, Bordeaux : Presses de l’Université de Bordeaux, 2008, 113-118.

« Storia di un immagine congelata: un racconto di Alice Munro », Guardare oltre Letteratura, fotografia e altri territori, A cura di S. Albertazzi, F. Amigoni, Roma : Meltemi, 2008, 251-267.

« Dall’ immagine al testo : il divenire-racconto ne ‘La Vergine Mendicante’ di Munro », La rappresentazione allo specchio Testo letterario e testo pittorico, A cura di F. Cattani, D. Meneghelli, Roma : Meltemi, 2008, 139-153.

« Eros in the Eye of the Mirror : Carol Shields’ ‘Mirrors’, in Carol Shields and the Extra-Ordinary » . Marta Dvorak and  Manina Jones, Eds. Montreal: McGill-Queen’s University Press, 2007, 205-220. 

« The Logogram or the Aesthetic Traces of the Ephemeral in Alice Munro’s ‘Vandals’», Tropes and Territories. Marta Dvorak and W.H. New, Eds. Montreal: McGill-Queen’s University Press, 2007, 309-322 

« L’implicite dans l’ekphrasis ou le cryptogramme pictural chez Alice Munro ». L’implicite dans la nouvelle de langue anglaise. Dir. Laurent Lepaludier.  Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2005, 157-167.

« Dionne Brand : « Photograph » L’apparentement de l’artiste dans la nouvelle des caraïbes ou la poétique de la trace, entre image photographique et magie de l’empreinte», La nouvelle anglo-saxonne contemporaine Réflexions sur un genre. Dir. L. Louvel. La Licorne, 2002-63, 61-71.

« Image et magie dans la nouvelle canadienne 1980-2000 », Etudes Anglaises, La nouvelle de langue anglaise (1980-2000). Dirs Liliane Louvel et Jean Michel Ganteau.  Didier Erudition, avril-juin 2001, 181-192.

 

« The Setting Up of Unsettlement in Alice Munro's « Tell Me Yes or No », Postmodern Fiction in Canada. Eds. Théo D'Haen and Hans Bertens. Amsterdam: Rodopi, 1992, 105-123.

Contributions à des actes de colloques

« Rewriting the Nativity in Alice Munro’s « The Turkey Season »,  Into The Looking Glass Labyrinth: Myths and Mystery in Canadian Literature, Open Letter, Thirteenth Series, Number 2 (Spring 2007): 52-63.

« L’appropriation de la nature dans la peinture canadienne coloniale : l’exemple de l’île d’Orléans, du Lac Supérieur et de la Colombie Britannique », Territoires Rêvés II, Orléans : P.U.O., 2006, 17-25.

 

« Traces on Sand and Lines of Descent in Alice Munro’s « The Children Stay », Le Canada : nouveaux défis / Canada Revisited. Dirs Marcienne Rocard et Michèle Kaltemback. Toulouse : Editions Universitaires du Sud, 2005, 283-294.

« Le tracé de l’écart ou « l’Origine du Monde » réinventée dans « Lichen » d’Alice Munro », Texte / Image : nouveaux problèmes.  Dirs Liliane Louvel et Henri Scetti,.  Actes du Colloque de Cerisy.   Rennes : Presses de l’Université de Rennes, 2005, 269-281.

 

« Alice Munro’s Secret Ort »,  Alice Munro: Writing Secrets,  Open Letter, Ninth Series, Number 11-12 (Fall Winter 2003-2004): 255-266.

« De la contradiction à l’union des contraires ou la trans-figuration de Marthe dans « Christ in the House of Martha and Mary » d’A.S.Byatt ». La Contradiction, Actes du congrès de la Société des Anglicistes de l’Enseignement Supérieur. 2001. Montpellier : Presses de l’Université de Montpellier III, 2003, 287-299.

« Derrière l'image: regards et révélation, sur « Foxes » de Timothy Findley », Image et Récit Littérature(s) et Arts Visuels du Canada. Dirs Jean-Michel Lacroix, Simone Vauthier, Héliane Ventura. Paris : Presses Universitaires de la Sorbonne, 1993, 145-163. 

Publications dans des revues

Sur Alice Munro

« Le village chaosmique d’Alice Munro », Etudes Anglaises 67-3 (2014): 318-331.

« Alice Munro’s 'Princess Ida’: Revisiting Alfred Tennyson, Marcel Proust and Others » in Jubilee », Journal of the Short Story in English 61 (Autumn 2013): 71-84.

 « Genealogy and Geology: Of Metanarratives of Origins », Tectonic Shifts: The Global and the Local, Commonwealth Essays and Studies 34-1 (Autumn 2011): 93-100.

 « Au risque de la voix : résurgences contemporaines de la parrhesia », Questions de voix, Tropismes 17 (2011): 138-148. 

« The Relevance of the Chimera: Ekphrasis, Anamorphosis and Phantasy in Runaway by Alice Munro », The Relevance of Theory, Tropismes 16 (2010): 239-260. 

« The Skald and the Goddess: A reading of ‘The Bear Came over the Mountain’ by Alice Munro », The Short Stories of Alice Munro, Journal of the Short Story in English 55 (Autumn 2010): 173-185. 

« De l’image au texte : le devenir-nouvelle de ‘The Beggar Maid’ d’Alice Munro », Études Anglaises 61-1 (2008): 58-67. 

« Ordinariness as Subterfuge: Alice Munro’s « Pictures of the Ice », Journal of the Short Story in English, Les Cahiers de la Nouvelle 38 (Spring 2002): 73-85. 

« Iconography of Nationhood, Iconography of Womanhood », The Canadian Journal of Rhetorical Studies 4 (September 1994): 50-62. 

« Alice Munro's ‘Boys and Girls’: Mapping out Boundaries », Commonwealth Essays and Studies 15-1 (Autumn 1992): 80-88. 

« Delusion, Deception and Disillusionment in the Mountains: Alice Munro's ‘Providence’», Études Canadiennes (Décembre 1991): 107-114. 

« Alice Munro's ‘Forgiveness in Families’: The Story of a Parasite », RANAM XXIV (1991): 131-136. 

« ‘Walking on Water’: A Grammar of Mystification », Études  Canadiennes (Juillet 1990): 131-140.

« Country Girls and City Girls in Munro's ‘The Progress of Love’», Études Canadiennes (Décembre 1990): 223-233. 

« Hérésie et Orthodoxie dans ‘Memorial’ d'Alice Munro »,  Études Canadiennes (Décembre 1988): 99-107.

« The Camera Eye and The De-stabilization of Reality in Alice Munro's ‘Lichen’», Visions Critiques V (1988): 23-34.

« Symbols of Transformation: Alice Munro's ‘Mrs Cross and Mrs Kidd’ », Open Letter 8 (Summer 1987): 15-24.

« The Anatomy of Embedding in Munro's ‘Half a Grapefruit’», RANAM  XX (1987): 103-107.

« Of beasts and stones: ‘Mrs Cross and Mrs Kidd’ », Commonwealth Essays and Studies, Special Issue on Canadian Literature (Spring 1989): 75-82. 

« ‘Fits’: a baroque tale », RANAM XXII (1989): 89-97.

« The Scapegoat and the Pattern of Exclusion », Les Cahiers de la Nouvelle 5 (Autumn 1985): 9-22.

-« The Dialectics of Separation and Distance A Differential Approach to Munro's ‘Dulse’ », Études Canadiennes (July 1985): 69-82.

 « Alice Munro's ‘The Flats Road’ »: Jonah and the Ogress », Canadian Women Studies 6-1 (Fall 1984): 104-106.

 « The Preposterous Oxymoron », The Literary Half Yearly (July 1983): 116-124.

Sur Robert Kroetsch

« Dionysos among the Dinosaurs: The Migration of Mythic Semes in Robert Kroetsch's Badlands », RANAM  XXVIII (1995): 101-121.

« The Paleontologist and the Photographer in Robert Kroetsch's Badlands », Open Letter, Ninth Series 5-6 (Spring-Summer 1996): 189-198. 

Sur la poésie canadienne

« Earle Birney's ‘Espolio’: A Narrativized Painting », Transatlantic Dialogue, University of

Manitoba/University of Strasbourg II, volume 2 (June 1993), 15 pages.« An Instance of Ekphrasis in Contemporary Canadian Poetry », Rivista di Studi Canadesi 11 (Anno 1998): 113-120.

« Encountering Stephen Scobie », Sources  9 (automne 2000): 89-92.

« Introducing Frank Davey’s Back to the War », Sources 17 (automne 2004): 61-65.

« An Interview with Frank Davey », Sources 17 (automne 2004): 72-77. 

Sur la nouvelle aborigène, américaine, britannique, canadienne, néo-zélandaise  

"Photo-graphing or How to Graft Photography onto Narrative: Mick Burrs" ‘Composition in Black and White’ published on Internet by the University of Manitoba, October 1995.

« The Energy of Reiteration: Sheila Watson's ‘Antigone’ », RANAM  XXIX (1996): 183-198. 

« The Invention of the Self: M. Atwood's ‘Isis in Darkness’, RANAM XXX (1997): 1-13.

« Susanne et l’anamorphose: Vénus, Gorgô et Andromède dans ‘Les Chevilles de Méduse’ d’A. S. Byatt »,  Sources 7 (octobre 1999): 29-41. 

« The fiction that makes us real: Playful Accreditation in David Arnason’s ‘The Sunfish’ », Journal of the Short Story in English 41 (Fall 2003): 81-92.

« A conversation with Jane Urquhart by Héliane Ventura and Georgiana Colvile », Sources 19 (printemps 2006): 5-13.

« Art and Abjection in the Suburbs: ‘Le Baiser de Juan-Les-Pins’ by Lola Lemire Tostevin », Études Canadiennes 60 (2006): 109-117.

« Haunted by a Fantasy of Immortality: ‘Spirit’ by Janet Frame », Commonwealth Essays and Studies 35- 1 (Autumn 2012): 55-62.

« The Transatlantic Short Story », Journal of the Short Story in English 61 (2013), 13-19.

TRADUCTION

« Matisse et l'autoportrait: démarche individuelle et relation avec le public », Catalogue de l'exposition Henri Matisse : Autoportraits, Musée Matisse Le Cateau-Cambrésis : 1988, 9-28.

 

VULGARISATION 

« Alice Munro », Guide des littératures d’Irlande et du Commonwealth des origines à nos jours. Dirs Jean Pouvelle et Jean Pierre Demarche. Paris : Ellipses, 2008, 175-178.

« Des mythologies profanes », Le Magazine Littéraire 534 (Août 2013): 54-55.

 

RECENSIONS

« Biographing Alice Munro »: A book review of Robert Thacker, Alice Munro Writing Her Lives, Canadian Literature, May 2006, 3 pages.

« The Lamp in the Tent »: A book review of Margaret Atwood’s The Tent, Canadian Literature, July 2006, 2 pages.

« Surviving The Crack Up »:  A book review of Vivette Kady’s Short Stories, Most Wanted, Canadian Literature, December 2006, 3 pages.

« What Is It That Happened? »: A book review of the Penguin Book of Contemporary Canadian Women’s Short Stories selected and introduced by Lisa Moore, December 2006, 3 pages.